Lingvistul nord-american Noam Chomsky a stabilit lista celor ’’Zece strategii de Manipulare” prin mediile de informare în masa. Evreu si de sensibilitate anarhista, semnase o petitie pentru a apara libertatea de exprimare a lui Robert Faurisson.
Pentru
Chomsky, ’’libertatea de exprimare este mai importanta decât orice versiune
a faptelor sustinuta de ordinea stabilita, oricare ar fi raportul pe care
aceasta îl întretine cu adevarul faptelor în sine”. Chomsky evoca
diferitele tehnici de manipulare si, în primul rând, strategia diversiunii.
Strategia
diversiunii consista în deturnarea atentiei publicului de la problemele
importante si de la schimbarile hotarâte de elitele politice si economice,
printr-un potop continuu de distractii si de informatii neînsemnate. Chomsky
analizeaza diferitele tehnici de spalare a creierului, pe care o îndura poporul
nostru.
Zece
strategii de manipulare
a poporului nostru
a poporului nostru
1. ’’A
distrage în permanenta atentia publicului,
departe de adevaratele probleme sociale, captivata de subiecte fara importanta
adevarata. A tine mereu publicul ocupat, ocupat, ocupat, fara nici’un timp
pentru gândire” scrie Chomsky.
2. A
cauza probleme si apoi, a oferi solutii.
Aceasta
metoda se mai numeste si ’’ problema – reactie – solutie”. La început, se
creeaza problema, sau „situatia”, prevazuta pentru a suscita o anume reactie a
publicului, pentru ca tocmai acesta sa ceara masurile mai dinainte stabilite
pentru a fi acceptate. De exemplu: dezvoltarea intentionata a violentei urbane
sau organizarea de atentate sângeroase, pretinse antisemite, pentru ca publicul
sa ceara legi represive, în detrimentrul libertatii.
3.
Strategia „în degradeu”.
Pentru
ca publicul sa accepte o masura inacceptabila, este de ajuns sa fie aplicata în
mod progresiv, în ’’degradeu”, pe o durata de zece ani. În acest fel, au fost
impuse conditii sociale si economice absolut noi au fost impuse din 1980 pâna
în 1990. Somaj masiv, imigratie – invazie, precaritate, flexibilitate,
delocalizari, salarii care nu mai asigura un venit decent, iata schimbarile
care ar fi provocat o revolutie daca ar fi fost aplicate în mod brutal.
4.
Strategia actiunii cu date diferite.
O alta
maniera de a obliga publicul sa accepte o hotarâre nepopulara este de a o
prezenta ca “dureroasa, dar necesara’’, obtinând acordul publicului în prezent,
pentru aplicarea în viitor. Este mult mai usoara acceptarea unui sacrificiu
viitor decât al unuia apropiat. În primul rând, pentru ca efortul nu trebuie
facut imediat, apoi, pentru ca publicul are mereu tendinta de a nadajdui
’’totul va merge mai bine mâine” si ca sacrificiul cerut va putea fi evitat. În
fine, aceasta maniera lasa publicului timp pentru a se obisnui cu ideea
schimbarii, pe care o va accepta cu resemnare la momentul venit. Exemplu
recent: trecerea la Euro si pierderea suveranitatii monetare si economice,
acceptate de tarile europene între 1992 – 1995 si aplicate în 2002.
5. A se
adresa publicului ca unor copii mici.
Cea mai
mare parte a publicitatilor destinate marelui public folosesc discursuri,
argumente, personaje si un ton absolut copilaresti, aproape debile, ca si cum
spectatorul ar fi un copil mic sau un handicapat mental. De ce oare ? ’’de 12
ani.”Daca ne adresam unei persoane ca si cum ar avea 12 ani, atunci aceasta,
prin sugestibilitate si cu o oarecare probabilitate, va avea un raspuns sau o
reactie tot atât de lipsita de simt critic ca al unui copil de 12 ani”
analizeaza Chomsky.
6. A
face apel mai mult la partea emotionala decât la gândire.
Este o
tehnica clasica pentru a opri analiza rationala si, deci, simtul critic al
oamenilor. Ïn plus, folosirea emotionalului deschide accesul la subconstient,
pentru implantarea unor anumite idei, dorinte, spaime, pulsiuni sau
comportamente.
7.
Mentinerea poporului în nestiinta si prostie.
A face
în asa fel ca poporul sa nu înteleaga tehnologiile si metodele folosite pentru
controlarea si robirea lui. Calitatea educatiei data claselor inferioare
trebuie sa fie cât mai slaba, încât prapastia de nestiinta, care separa clasele
de jos de cele de sus sa fie si sa ramâna de neînteles de cele dintâi.
8. A
încuraja publicul sa se complaca în mediocritate.
A
încuraja publicul sa creada ca e ”bine” de a fi prost, vulgar si incult. A-l
îndopa cu seriale americane si emisiuni de tele-realitate, niste dobitocenii
monstruoase.
9. A
înlocui revolta cu învinovatirea.
A face
omul sa creada ca numai el singur este vinovat de propria’i nenorocire, din
cauza unei inteligente insuficiente, sau a capacitatilor si eforturilor
necorespunzatoare. Astfel, în loc sa se ridice împotriva sistemului, individul
se sub-estimeaza si se învinovateste, ceea ce creaza o stare depresiva, având
ca efect abtinerea de la actiune. Si, fara actiune, nu exista revolutie!
10. Si,
ultimul punct, a cunoaste oamenii mai bine decât se cunosc ei însisi.
Ïn
ultimii 50 de ani, progresele fulgeratoare ale stiintei au sapat o prapastie
crescânda între cunostintele publicului si acelea detinute si folosite de
elitele conducatoare. Multumita biologiei, neurobiologiei si psihologiei
aplicate, ”sistemul” a ajuns la cunoasterea avansata a fapturii omenesti, fizic
si psihic. Sistemul cunoaste individul mediu mai bine decât el însusi. Aceasta
înseamna ca, în majoritea cazurilor, sistemul detine un control mai mare si o
putere mai importanta asupra oamenilor decât ei însisi.