marți, 7 august 2012

Televiziunea Romana, incotro?

TVR se află într-o situaţia financiară dramatică. Într-o perioadă de   criză financiară cruntă, ajunsă la datorii care depăşesc suta de   milioane de euro, având conturile bancare blocate de un sechestru al   ANAF, instituţia din strada Pangratii îşi permite, încă, pe bani   publici, să menţină o schemă de personal de dimensiunile celei de pe   vremea lui Ceauşescu (cu o restructurare sensibilă anunţată, care încă   nu a început), să dea lefuri de 52 de milioane de lei vechi lunar   debutanţilor, plăteşte sute de mii de euro pe fiecare meci internaţional   şi, culmea tupeului, cere Guvernului mărirea cuantumului obligatoriei   taxe radio-tv. Jurnalul Naţional a intrat în posesia unei stenograme   stupefiante a şedinţei Consiliului de Administraţie. Membrii CA dezbat,   între altele, lipsa de perormanţă profesională şi de audienţă a  cuplului  de propagandişti portocalii Ioana Lupea şi Mircea Marian şi,  corelat,  veniturile lor lunare de 97 de milioane lei vechi, respectiv  61 de  milioane de lei vechi.
 Fragmente din stenograma şedinţei Consiliului de Administraţie din data de 29 noiembrie 2011
 Lucia Hossu Longin : Domnule Preşedinte, în legătură cu punctul 7, când am
cerut  eu în acest Consiliu, am cerut crearea unui plafon maximal pentru  salariaţi că erau oameni 49 angajaţi, în epoca dumneavoastră, cu o sută  de milioane pe lună. Acum, de curând, a fost angajată o tinerică, care  nu are o zi de presă, cu 52 de milioane. Am cerut plafonarea acestor...
Anne Marie Jugănaru : La ce redacţie?
Lucia Hossu Longin : La Redacţia Social-Economică, n-are o zi de vechime în
presă, nu ştie nimic, are 50 de milioane, nu se poate!
Lucia Hossu Longin : Această practică este excepţională, eu vă spun de o altă
practică  din instituţia noastră, această practică nu-mi dă mie siguranţă că se  va proceda corect. Diminuarea numărului de colaboratori. Dacă aducem la  TVR Info oameni cu 97 de milioane salariu...
Alexandru Mihai Lăzescu : Care, doamnă, nu este niciunul aşa, care-i ăla cu 97
de milioane?
Lucia Hossu Longin  : Este pe drept conex, în fiecare lună, din mai până acum, are 97 de  milioane pemtru un talk show, nu vă supăraţi! Nu putem da banii ăştia!
Sorin Burtea : Există angajaţi care sunt de zeci de ani premiaţi peste tot şi au
câţiva firfirici.
Lucia Hossu Longin : Nu se poate!
Alexandru Mihai Lăzescu : Dar n-are, doamnă, pe lună, are pe trei luni.
Lucia Hossu Longin :  Asta este cifra exactă, 97 de milioane din luna mai până acum, în  fiecare lună şi 61 de milioane colegul ei, în timp ce realizatori care  au premii în lume au în jur de 30 de milioane. De ce i-am adus?! În  primul rând trebuie s-o învăţ televiziune că nu ştie nimic, în al doilea  rând este urâtă, în al treilea rând este greoaie în gândire. Îmi aduc  aminte că lau chemat pe doctorul lui Iliescu şi pur şi simplu erau  jalnici amândoi, trăgeau de oamenii aceia într-un hal fără hal.
[...........................................]
 Alexandru Mihai Lăzescu : Nu este un alt punct,  este un material, să zicem, de completare, am zis să discutăm un  buget-cadru, practic, este o sinteză într-un fel, a lucrurilor care sunt  spuse acolo din perspectiva impactului. Eu am să încep cu o mică  prezentare şi după aceea să discutăm câteva elemente. Prima costatare  este că plecăm de la următoarea situaţie: avem o povară, o datorie  istorică de circa o sută de milioane de Euro, aproximativ, acum cu Euro  care mai variază, dar suntem în zona asta.
 Alexandru Mihai Lăzescu: Haideţi, totuşi, să mergem mai departe. Discuţia este aceeaşi, nu contează până la urmă.
Anne Marie Jugănaru : O datorie?! Staţi aşa!
Alexandru Mihai Lăzescu: Bani datoraţi în diferite forme.
Anne Marie Jugănaru: O sută de milioane de Euro?!
 Alexandru Mihai Lăzescu: 424.635 de mii de lei.
Anne Marie Jugănaru : Când am ajuns?!
Anne Marie Jugănaru : Staţi  puţin, acest Consiliu de Administraţie, când şi-a preluat mandatul,  deficitul pe care l-a preluat era de 14 milioane sau 15 milioane.
Alexandru Mihai Lăzescu : Ăsta nu este pierderea, nu doamnă, ce vă spun aici nu este pierderea, este ... staţi puţin, ca să facem distincţia...
Anne Marie Jugănaru : Ne produceţi şocuri.
Alexandru Mihai Lăzescu : Nu,  nu, nu, şocurile sunt în continuare. Nu este vorba de pierderea  contabilă, efectiv. Este vorba de sumele, unde sunt sumele eşalonate,  sumele din astea cumulate.
Claudiu Brînzan : dl-e Preşedinte, pierderea este cu datorii cumulate?
Alexandru Mihai Lăzescu : Cu totul, cu datorii rămase din spate..
Claudiu Brînzan : Pierderea este una şi datoriile...
Alexandru Mihai Lăzescu : Asta vreau să spun şi eu, nu este vorba de pierderea contabilă...
Claudiu Brînzan : În material aşa scrie.
Alexandru Mihai Lăzescu : A  pus Mirela, acum m-am uitat, a pus deficit, dar termenul nu este  pierdere contabilă, eu discut de un deficit, asta înseamnă sume de plată  acumulate. Vă dau un singur exemplu. În mod normal, la UEFA avem  această descărcare sumele respective pe care le-am reeşalonat, la EBU  le-am reeşalonat, ele nu dispar. Sigur că ele nu-ţi apar în pierderea  contabilă, dar ele, ca sume de gestionat, rămân în continuare.
Anne Marie Jugănaru : Deficitul nostru bugetar, în acest moment, s-a schimbat radical?
Alexandru Mihai Lăzescu : Nu s-a schimbat radical, ăsta l-am prezentat de nu ştiu câte ori.
Anne Marie Jugănaru : Cât este, doamnă, deficitul?
Mihaela Voicu : Cumulat, din semestrul II 2005 de când suntem pe pierdere atâta este.
Anne Marie Jugănaru : Deficitul bugetar al televiziunii?! Înseamnă că până acum noi am fost informaţi greşit.
Mihaela Voicu : Depinde de cum prezinţi. O dată, sunt datorii neachitate la data prezentei sau totalul pierderilor cumulate la data aia.
Claudiu Brînzan : Asta este pierderea, este clar.
Paul Călin Botez : Atunci haideţi să o luăm altfel. Deficitul când am preluat noi, în 29 iunie 2010, cât era?
Mihaela Voicu : Era 77 de milioane lei.
Lucia Hossu Longin : Niciodată nu am avut cifra asta noi, îmi pare rău!
Cristian Niţulescu : Şi noi într-un an am sporit deficitul cu 23 de milioane de Euro?!
Discuţii în sală.
Mihaela Voicu : În iunie 2010, cumulat pe şase luni, era 77 de milioane de lei.
Anne Marie Jugănaru : Care înseamnă cât în Euro?
Mihaela Voicu : Împărţit la 4.36. În iunie, anul ăsta, era 52 de milioane.
Alexandru Mihai Lăzescu : Ce  spune Mihaela, spune următorul lucru. Deficitul pe primul semestru al  anului 2010 a fost 77 de milioane de lei în acea perioadă. Noi l-am  scăzut pe semestrul I 2011 la 51 de milioane, dar el tot deficit este şi  evident că se adună cu ăla. Noi am reuşit să scădem deficitul. Am mai  explicat lucrul ăsta, având în vedere sumele care se rostogolesc de la  contracte. Am o situaţie pe care o renegociem cu NBC-ul, am o datorie de  9 milioane care apare, renegociem şi o să se ducă în jos, dar în  momentul ăsta trebuie s-o iau în calcul. Nouă milioane de dolari  aferente anului VI de la acest contract. Acum, că noi o negociem şi o să  o ducem la 5 milioane sau poate mai jos, este altă discuţie. Dar  lucrurile astea apar. La fel la UEFA, avem 13 milioane pe an. Noi acum  le-am reeşalonat, le-am dus, dar suma pe care o avem de plătit, după  aia, o să vedem cum o împărţim.
Cătălin Ovidiu Baba : Deci iunie 2010 - 77 de milioane de lei...
Paul Călin Botez : Pe şase luni.
Cătălin Ovidiu Baba : Dă-mi  voie următoarea întrebare! Care a fost deficitul total în iunie 2010,  când am preluat noi mandatul, cu totul, cu datoriile de la NBC, cu Liga  Campionilor, cu tot ce aţi avut dumneavoastră acolo?
Alexandru Mihai Lăzescu : Cât a fost Mihaela, 160 şi... trebuie să vedem exact.
Lucia Hossu Longin : În Euro am vrea.
Alexandru Mihai Lăzescu : 169-170 de milioane, ceva de genul ăsta. O să vedem. Bun, haideţi să trecem mai departe!
Cătălin Ovidiu Baba : Când ne cheamă la DNA să dăm cu subsemnatul, să ştim şi noi de unde am luat-o şi unde am dus-o.
Adriana Silvia Meseşian : Să  ne lămurim până la capăt. Deci, în iunie 2010 aşteptăm un răspuns şi  după aceea în prezent. Nu pot să cred, poate este în lei, cum să fie în  Euro?!
Discuţii în sală.
 [...........................................]
 Alexandru Mihai Lăzescu : Punctul numărul 5 este  o chestiune care ţine de bugetul de cheltuieli, este vorba de o sumă  care este critică, legată de combustibil, dar am plecat de la premisa,  pe filosofia pe care am discutat-o, că scoatem nişte bani de undeva,  dintr-un buget ca să completăm acest buget. Horia, explică tu mai bine!
Alexandru Mihai Lăzescu : În primul rând că nu sunt date generale. O să vedem. Eu zic aşa – dacă formula asta funcţionează, putem să o formalizăm.
Sorin Burtea : Asta a mai fost şi pe vremea lui Ceauşescu, a fost foarte bună că de aia s-a schimbat.
Alexandru Mihai Lăzescu : Ce anume?
Sorin Burtea : Formula asta.
Alexandru Mihai Lăzescu : Care?
Sorin Burtea : Asta în care suntem acum cu maşinile la corpul redacţional.
Alexandru Mihai Lăzescu : Nu  de asta, ideea este următoarea. Încă o dată, poate este o idee bună sau  nu, ideea era de a gestiona pentru că în forma veche erau abuzuri mari  la nivelul consumului de combustibil şi a felului în care erau utilizate  maşinile pentru diferite situaţii. Atunci am zis, e, hai să centralizăm  cumva chestiunea, să vedem fiecare unde se duce în ideea de a avea un  control asupra acestor deplasări. Acum putem vedea dacă ...ideea în sine  de la care am plecat a fost aceea de a vedea şi noi cum se duc. Faptul  că vedeau redactorii, unii redactori şefi erau mai responsabili, alţii  mai puţin responsabil, unii se ocupau mai mult, alţii mai puţin.
Sorin Burtea : Am ajuns la organigrama lui Ceauşescu.
Alexandru Mihai Lăzescu : Hai mă, las-o, când spui asta...
Sorin Burtea : Cum să las, dar de ce, este exact aceeaşi organigramă. N-ai lucrat aici pe vremea lui Ceaşcă?
Lucia Hossu Longin : Da.
Sorin Burtea: Şi nu era la fel?
Alexandru Mihai Lăzescu : Şi are vreo legătură?
Sorin Burtea : Păi are.
Anne Marie Jugănaru : Haideţi să revenim la mapă, nu se poate!
Cătălin Ovidiu Baba : Cu  un singur amendament, promit că astrăzi nu mai vorbesc! e Preşedinte,  consumul de benzină pe un an de zile este în valoare de 2,8 milioane de  lei, asta este realitatea, probabil că o să ajungem la 3 milioane, în  esenţă o să ajungem la 100.000 de Euro. Din punctul meu de vedere, aveţi  votul ca să întreprindeţi tot ce consideraţi dumneavoastră că este  cazul, sigur în termeni legali, dacă se reduce consumul.
Alexandru Mihai Lăzescu : Ăsta este sensul.
Alexandru Mihai Lăzescu : Cristi,  eu vreau în primul rând să plecăm... premisa este următoarea. Aceasta  este o încercare de a gestiona lucrurile un pic mai bine. Sigur că o  încercare deranjează multă lume. Pentru că este evident, felul în care  s-au gestionat lucrurile până acum este departe de a fi mulţumitor, se  umblă în prostie, se duceau cu interese personale, ce să mai vorbim,  dacă intrăm în detaliu ne punem mâinile în cap. Încă o dată, dacă o să  mă întrebaţi acum dacă este cea mai bună... încercăm o formulă. De aia  nu cred că trebuie să umblăm acum, încercăm o formulă să vedem dacă  lucrurile se întâmplă mai bine. Spunea Traian data trecută cum se mişcau  prin ţară, făceau înconjurul Pământului, cred că am făcut şi o sumă de  Km, cât era?
Cristian Niţulescu : dle Preşedinte, la o flotă de 300 de maşini!
Cristian Niţulescu : Eu  vă propun următorul lucru concret ca să depăşim momentul, ca la şedinţa  din 15 decembrie să avem o situaţie cu consumul de combustibil pe  autoturismele mutate, precum şi felul în care s-a făcut activitatea pe  ultimele trei luni sau cinci luni, nu ştiu.
Alexandru Mihai Lăzescu : Nicio problemă, este o încercare transparentă.
Cătălin Ovidiu Baba : Consumul pe toate autoturismele.
Cristian Niţulescu : Sau pe toate.
Lucia Hossu Longin : Cristian,  eu vreau să-ţi spun următorul lucru: mă izbesc de acelaşi răspuns bun,  valabil al tău, ca şi al Preşedintelui, dacă şefii aceştia sunt atât de  incapabili şi de toleranţi şi semnează bonuri de benzină, deplasări  aiurea, e, nu mai înţeleg!
Anne Marie Jugănaru : Eu zic de mult să o dăm pe  Culcer afară şi nu vreţi să ascultaţi chestiunea.
 Discuţii în sală.
 Anne Marie Jugănaru : Voiam să vă dau o ştire, o  ştire de ultimă oră. Pe blogul doamnei Culcer scrie că îl critică pe   Preşedinte Băsescu şi îl acuză de imixtiune în treburile DNA-ului.
Sorin Burtea : A aflat că n-o propune şefă.
Anne Marie Jugănaru : Şi începeţi să aplicaţi şi sancţiuni pentru că până la urmă iar aducem în discuţie chestiunea cu recompense şi sancţiuni.
Alexandru Mihai Lăzescu : Să ştiţi că am început pe diferite paliere să dăm tot mai multe.
Anne Marie Jugănaru : Aţi văzut că cineva a luat o maşină şi a folosit-o abuziv, sancţiune, nu mai stăm să ne jucăm.
Sorin Burtea : Să începem cu Cernat.
Anne Marie Jugănaru : Începem cu Cernat, n-am o problemă.
Soprin Burtea : Dacă a fost prins de un ziar cu treaba asta...
Lucia Hossu Longin : În  fiecare redacţie şeful ei să dea socoteală pentru benzina pe care o  consumă, de asta sunt şefi în televiziune să aibă responsabilităţi.
 [...........................................]
 Alexandru Mihai Lăzescu : Da. Noi am avut o  discuţie cu ei în care le-am spus că anumite garanţii le putem trece pe  măsură ce le mai eliberăm din alte părţi.
Anne Marie Jugănaru : Nu văd nimic. Haideţi să trecem la vot!
Alexandru Mihai Lăzescu : Da,  cele două puncte, deci, deschiderea unui cont bancar, dacă sunteţi de  acord cu asta? Dacă sunt abţineri sau împotriviri? Consiliul de  Administraţie a fost de acord în unanimitate.
Alexandru Mihai Lăzescu : Şi a doua, această hotărâre legată de RBS, într-un fel nu prea avem ce face.
Cătălin Ovidiu Baba : Cum am ajuns să fim cuplaţi cu banca asta, cu RBS-ul?
Alexandru Mihai Lăzescu : Istoric, nu ştiu, Mihaela ştie mai bine ca mine, dar îmi închipui că...
Mihaela Voicu : În 2003 – 2004 era o variantă...
Alexandru Mihai Lăzescu : Cred că în momentul în care s-a scos scrisoarea de garanţie pentru UEFA sau a fost dinainte?
Mihaela Voicu : Dinainte, am avut conturi la toate băncile mari, puternice. Toate acum sunt blocate, în afară de RBS.
Anne Marie Jugănaru : Cum, mai spuneţi încă o dată!
Mihaela Voicu : Sunt blocate, avem poprire de la ANAF.